Wachttijden en kosten

Terwille doet er alles aan om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Als we jouw aanmeldformulier en verwijsbrief van je huisarts hebben ontvangen, nemen we op werkdagen binnen 24 uur telefonisch contact met je op om je aanmelding door te spreken.

Als de aanmelding rond is, nemen we opnieuw telefonisch contact met je op voor het maken van een eerste afspraak bij Terwille. Tijdens deze eerste afspraak vul je samen met een behandelaar een aantal vragenlijsten in. Ook geven we  je informatie over ons behandelaanbod en kun je aanvullende vragen aan ons stellen. Zo krijg jij een goed beeld van de mogelijkheden bij Terwille en krijgen wij een goed beeld krijgen van jouw persoonlijke hulpvraag en situatie.

Wachttijden (per 1  november):

De wachttijd tot het intakegesprek is afhankelijk van de locatie waar je dichtbij woont.
Onderstaande informatie wordt elke maand vernieuwd, zodat de juiste wachttijden worden weergegeven.

Locatie Wachttijd vanaf ingevulde vragenlijst tot intake Wachttijd intakegesprek tot behandeling
Groningen 10 weken 5 weken
Groningen Perspectief+ 2 weken 2 weken
Spetse Hoeve 2 weken 2 weken
Enschede en
Rijssen
3 weken 3 weken
Almere 2 weken 2 weken
Lelystad 2 weken 2 weken
Emmeloord * 2 weken 2 weken
Den Helder 2 weken 2 weken
Heerhugowaard 2 weken 2 weken
Amsterdam 2 weken 2 weken
Hoorn * 2 weken 2 weken

Bovenstaande tabel laat zien hoeveel tijd er gemiddeld zit tussen de binnengekomen verwijsbrief en aanmelding en de eerste afspraak bij Terwille. Na het intakegesprek wordt er bij Terwille door een team van professionals een behandelvoorstel opgesteld. Dit wordt telefonisch met je besproken. Als je akkoord gaat, zal je behandeling daarna zo snel mogelijk van start gaan.

Helaas duurt het in Groningen momenteel langer dan we gewend zijn, voordat er een afspraak gemaakt kan worden om de vragenlijsten in te vullen. Wel is er in Groningen op donderdagmorgen van 11.00 – 12.00 uur de mogelijkheid om tijdens de wachttijd deel te nemen aan bijeenkomsten op kantoor, om zo de tijd tot behandeling te kunnen overbruggen.

Ook kun je in de tussentijd altijd contact opnemen met onze telefonische hulplijn of chat. Ook voor meer informatie over wachttijden en kosten, kun je contact met ons opnemen.

* Deze wachttijd is wisselend. Voor vragen hierover, kunt u contact met ons opnemen.

De wachttijden bij Terwille zijn niet afhankelijk van je diagnose of van de zorgverzekeraar waar je verzekerd bent. We doen er alles aan om onze wachttijden zo kort mogelijk te houden. Wanneer je de wachttijd toch te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt. En dat vervolgens binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Kosten

De hulp die je bij Terwille krijgt, wordt vergoed door je zorgverzekeraar, vanuit de WMO of vanuit justitie (afhankelijk van het traject dat je volgt). Bij sommige behandelingen moet je wel rekening houden met het wettelijk verplicht eigen risico of een eigen bijdrage. Je kunt hier altijd vooraf informatie over opvragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Lees meer over de GGZ kosten in 2019.

Terwille heeft voor 2020 contracten gesloten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Ben je cliënt bij Terwille en stap je in 2020 over naar een andere zorgverzekeraar? Meld dit dan graag bij je eerstvolgende bezoek.